
Czekoladki to od wielu lat niezmiennie jeden z najpopularniejszych elementów strategii marketingowej. Na ich zakup decydują się zarówno niewielkie, kilkuosobowe firmy, jak i międzynarodowe przedsiębiorstwa. Są to produkty tak skuteczne, jak i niedrogie. Sprawia to, że bardzo często zaopatrują się w nie nawet te przedsiębiorstwa, których budżet jest mocno ograniczony. Reklamowe słodkości wręczać można kontrahentom w trakcie targów lub konferencji czy z okazji takich jak Boże Narodzenie, Wielkanoc lub urodziny przedsiębiorstwa. Czy wydatki związane z ich zakupem można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?Uzyskanie produktów, jakimi są czekoladki reklamowe za koszt jedynie wówczas, gdy z prawidłowo udokumentowanych zdarzeń wynika jasno, iż jest do wydatek celowy i w pełni racjonalnie uzasadniony. Co za tym idzie – to podatnik zobowiązany jest wykazać zarówno fakt poniesienia określonego kosztu, jak i jego celowość oraz racjonalność. Podczas ustalania kosztów uzyskania przychodów, za koszt nie można uznać wydatków, których charakter budzi jakiekolwiek wątpliwości.
Pisząc o produktach, jakimi są czekoladki reklamowe, nie sposób nie wspomnieć o art.23 ust. 1 punkt 23 ustawy o PIT. Znaleźć można tam zapis, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, a w zwłaszcza wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne i zakup żywności oraz napojów. Pojęcie, jakim jest reprezentacja nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w przepisów innych ustaw. Ministerstwo Finansów zaleca, by stosować tu wykładnię językową bazującą na słownikowych określeniach.
Chcąc wliczyć czekoladki reklamowe w koszty wykazać należy się ostrożnością. W przeciwnym wypadku organy mogłyby zakwestionować tego typu wydatek i uznać go jako reprezentację. Jeżeli podczas spotkania z kontrahentem poczęstujemy go kawą i czekoladkami, wydatki z tym związane mogą zostać jednoznacznie zaliczone do kosztów podatkowych. Nie świadczy to bowiem o wystawności przedsiębiorcy, a ich wpływ na pozytywny wizerunek jest znikomy.